עדשות מגע טיפוליות דר’ ניר ארדינסט

כאשר מזכירים עדשות מגע מיד חושבים על תיקון מספר בעיניים. התקדמות הטכנולוגיה וחומרי הגלם של עדשות מגע אפשרו פיתוח של עדשות מגע שמטפלות במחלות עיניים. עדשות מגע טיפוליות יכולות לטפל בהצלחה במגוון מחלות עיניים. העדשה הטיפולית הראשונה הייתה למעשה עדשה סקלרלית מזכוכית שיצרו בשנים 1888 ו1889 עם קטרים שהגיעו עד 22 מ”מ לטיפול בקרטוקונוס.

מהן עדשות מגע טיפוליות?

עדשת מגע טיפולית, או בשמה הלועזי, עדשת מגע תרפויטית היא עדשת מגע שמרכיבים בכדי לטפל במחלות עיניים. עדשות מגע טיפוליות מכונות גם בשם עדשת “חבישה” מלשון לחבוש את העין בדיוק כמו פלסטר לפצע.
בשנים האחרונות חלה עליה בהתאמות עדשות מגע טיפוליות לטיפול במחלות משטח העין.
רופאי העיניים משלבים את עדשות המגע הטיפוליות לצורך טיפול במחלות מגוונות ולאחר פרוצדורות ניתוחיות של משטח העין. מרפאות ומחלקות עיניים בבתי חולים משתמשים בעדשות מגע טיפוליות כטיפול רוטיני לאחר פרוצדורות שונות ונעזרים במגוון סוגים של עדשות מגע עם וללא תרופות בתוך עדשות המגע.

ממה עשויות עדשות המגע הטיפוליות

 

עדשות המגע הטיפוליות מורכבות מחומרי גלם או שילוב של חומרי גלם מתקדמים של עדשות מגע וכיום ישנם חומרי גלם רבים מהם עשויות עדשות מגע טיפוליות. הבחירה בסוג מסוים של עדשה תלויה בסוג המחלה או הליקוי שיש לטפל בו, חומרת המחלה, היבט התועלת ושיתוף הפעולה של הפציינט.
בשנים האחרונות רופאי העיניים משלבים את עדשות המגע הטיפוליות בטיפול במחלות רבות ולאחר פרוצדורות ניתוחיות של משטח העין. מחלקות העיניים בבתי החולים ומרפאות נעזרים במגוון סוגים של עדשות מגע טיפוליות בייצור מיוחד לטיפול במחלות עיניים.

האינדיקציות לטיפול של עדשות מגע טיפולית

השימוש בעדשות מגע טיפוליות נסק בשנים האחרונות ותפקיד עדשת המגע הטיפולית מגוון ביותר ברפואת העיניים. עדשות מגע טיפוליות הוכיחו את יעילותן הרבה בטיפול במגוון רחב של מחלות עיניים. האינדיקציות העיקריות לטיפול בעדשות מגע טיפוליות הן: הקלה במקרי כאב הנובעים ממחלות קרנית, הגנה על משטח העין (בעיקר מפעולת המצמוץ), קידום והאצת ריפוי תאי אפיתל הקרנית (למשל לאחר ניתוח להסרת משקפיים), סיוע בדלפים לאחר ניקוב קרנית, לאחר ניתוחי קטרקט, שיפור חדות הראייה לקרניות מעוותות ושימושים למתן תרופות בתוך העדשות מגע.

בצקת בקרנית

הקרנית הינה החלון השקוף של העין ואחראית לשבור את קרני האור למרכז הראייה בתוך העין. כדי שהקרנית תשבור ביעילות את קרני האור לתוך העין, על הקרנית להיות גם שקופה לגמרי יחד עם יכולת להעביר את כל קרנית האור. לצורך כך אסור שבקרנית יהיה עודף של נוזלים כיוון שעודף נוזלים בקרנית מוביל לבצקת קרנית שגורמת ל:
א. חוסר שקיפות
ב. פגיעה ביכולת הקרנית לשבור את קרני האור לעבר מרכז הראייה
ג. פיזור האור ואי יכולת להעביר את קרני האור לתוך העין
שלושת מצבים אלו יגרמו לראייה עכורה, פגיעה בחדות הראייה, הילות וסנוורים.

כשיש יותר מידי נוזלים בקרנית

אנו נולדים עם סה”כ 350,000 תאי אנדותל בקרנית. אם מסתכלים על מ”מ מרובע אחד אפשר לספור 4000 תאי אנדותל בלידה. בכל שנה מאבדים קצת יותר מ 0.5% תאים לצמיתות בכל שנה. הבשורה הרעה היא שלתאים אלו אין יכולת להתחדש וכבר אחרי גיל 50 אנו נשארים רק עם צפיפות של מחצית מתאי האנדותל (כ2000 תאים למ”מ מרובע) ביחס ללידה. בתאי האנדותל יש משאבות חזקות שמונעות כניסה של מים לקרנית ומכאן שככל שעולים בגיל הסיכון לבצקות בקרנית בגלל פעולה פולשנית (ניתוח קטרקט למשל) עולה.
זמן הרכבה של עדשה טיפולית
הבחירה של משך זמן ההרכבה ובהתאם לכך סוג העדשה תלויה במצב הנוכחי של משטח העין וצפי ההחלמה.
לרוב עדשות מגע טיפוליות מורכבות לזמן ממושך.

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא המטפל, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום הקרטוקונוס.האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום, סריקה, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד”ר ניר ארדינסט. הפרה של הנ”ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©